Waarom? Daarom!

“Waarom heeft Customer Contact Company een wedstrijdzeiljacht?” Dit is een vraag die regelmatig aan ons wordt gesteld. Het antwoord bestaat uit meerdere delen. Een deel omdat het ontzettend leuk is en ten tweede omdat het zakelijk ook bijzonder nuttig is. Lees mee in het ontstaan van het zeilen bij Customer Contact Company en hoe wij het op 14 april weer inzetten.

Geschiedenis

Heel vroeg in het bestaan van Customer Contact Company waren wij op bezoek bij Team Heiner. Wij waren uitgenodigd door een relatie, om hun nieuwe boot te bekijken. Tijdens de bezichtiging stak opeens Roy Heiner zijn hoofd uit een luik met de opmerking: “Ik heb nog een J109 beschikbaar, die kun je voor een klein maandelijks bedrag leasen. Dat is net wat voor jullie.” Dat leek ons inderdaad erg leuk, maar een “klein bedrag” was voor een jonge startende onderneming best nog wel even spannend. Wat trok ons over de streep? Roy’s opmerking over de ‘duizenden beslissers die jullie boot zien, dat is fantastische marketing!’ We gingen zelfs zo ver dat, bij een faillissement, we zelf een boot hebben gekocht. Zo hoefde we hem niet meer te leasen.

Varen met relaties

In eerste instantie werd de boot ingezet om met relaties te varen. Dat deden we dan vaak met Roy Heiner aan boord en vooral de zeilliefhebbers onder onze klanten vonden dat gaaf. Voor zeilliefhebbers is het een beetje zoals in de auto zitten met Max Verstappen. En ja, we hebben erg mooie herinneringen aan een avond zeilen op het IJsselmeer, goede gesprekken en een mooie ondergaande zon.

Zeilen als metafoor

Al snel werd duidelijk dat we de boot erg goed in kunnen zetten bij het geven van trainingen. Dit is een 2-daagse training voor teammanagers, waarbij we (wedstrijd-) zeilen gebruiken om het proces van continu verbeteren te oefenen en te doorleven. Intussen hebben we meer dan 250 teammanagers op de boot mogen verwelkomen en de respons op deze training is in 100% van de gevallen super enthousiast.

Ik kan mij één keer herinneren dat het weer nogal marginaal was. Het waaide zo hard, dat de dijk Lelystad-Enkhuizen was afgesloten voor het verkeer. Met de allerkleinste zeilen hebben we een fantastische training gehad en de deelnemers hebben voor altijd sterke verhalen. Maar omgekeerd ook, met een zonnetje en erg weinig wind, is het een perfecte situatie om continu te verbeteren.

Of een andere keer, waar één van de deelnemers de eerste ochtend begon met “ik ben hier heen gestuurd door het hogere management, en ik ga zeker niet vrijwillig meedoen” en na een paar uur super enthousiast aan het meedoen was.

Samen met Team Heiner hebben we een nieuwe “boottraining” ontworpen, waarbij we een team met behulp van Management Drives beter laten samenwerken. Ook voor ons eigen team was het weer eens een bijzonder nuttige ervaring.

Bedankje

Jaarlijks organiseren wij de ‘Spring Cup’ voor onze klanten. Lees hier het wedstrijdverslag van 2022 of klik hier voor de impressie van de editie van 2019. De Spring Cup is een zeilevenement waar we onze klanten op laagdrempelige wijze nog beter leren kennen. Ook maken ze kennis met elkaar en wisselen waardevolle ervaringen uit van hun mooie contact center vak. Wij laten hen tijdens de Spring Cup kennismaken met wedstrijdzeilen. Wedstrijdzeilen gebruiken wij als krachtige metafoor voor de aansturing en continue verbetering van een contact center. Dit laten we onze klanten op deze dag zelf ervaren.

Na een korte zeilcursus van max. 10 minuten door Team Heiner gaat iedereen het water op onder begeleiding van een ervaren instructeur. Er worden meerdere zeilwedstrijden gevaren. Elke wedstrijd biedt een unieke ervaring om het in de volgende race weer net iets beter te doen. Doelen stellen, samenwerken, je suf communiceren, evalueren en successen vieren is ‘je actielijst’ aan boord. Een dag vol actie, energie, spanning, plezier, leren en ontmoeten. De dag wordt afgesloten met een borrel, het uitwisselen van (sterke) verhalen, en het uitreiken van onze wisselbeker aan de winnaars van deze dag!

Op 14 april verwelkomen we weer 9 klantenteams die met elkaar de sportieve strijd aangaan.

Wedstrijdzeilen

Een aantal collega’s van Customer Contact Company brengt hun vrije tijd ook op de zeilboot door. Zeilen, en zeker wedstrijdzeilen, is een krachtige metafoor voor de aansturing en continue verbetering. Of het nu gaat om het leiden van een klantenservice of het winnen van een zeilwedstrijd. We zetten koers naar een doel en doen alles wat in ons vermogen ligt om dat doel te realiseren en het liefste als eerste te finishen. Die strijd speelt zich niet alleen af op het water, maar begint al bij de voorbereiding. Operational Excellence betekent dat de boot volledig zeilklaar is, en de crew idem dito. We trainen frequent, en kijken waar het beter of anders kan. We kennen de concurrentie en weten wat hun zwakke punten zijn.

Tijdens de wedstrijd blijven we alert en sturen we voortdurend bij op basis van informatie uit veel verschillende bronnen. We communiceren ons suf. Zijn er obstakels, dan proberen we tussen de klippen door te zeilen. En als het tegenzit, zetten we alle zeilen bij, we gaan scherp aan de wind zeilen of proberen het beter, anders of slimmer te doen. Na elke race evalueren we en vieren de successen.

Het CCC-wedstrijdteam bestaat uit enthousiaste zeilers waarvan we naast de CCC’ers de meeste hebben leren kennen tijdens onze opdrachten. Die hebben een Spring Cup gevaren en wilden meer, of hebben deelgenomen aan één van de trainingen. En dan hebben we tijdens de wedstrijden een belangrijke regel: “er wordt tijdens de wedstrijd niet gesproken over klantcontact”.

Ik heb geleerd dat een goede blog aan het einde een “call to action” heeft. Hier komt ‘tie:

  • Ben je een organisatie en ben je geïnspireerd om ook te gaan (wedstrijd-) zeilen dan praat ik je graag bij over onze ervaringen bij Team Heiner, of neem rechtstreeks contact met ze op.
  • Wil je meer weten over onze trainingen dan praat ik graag met je over de mogelijkheden.
  • Wil je volgend jaar ook meedoen aan de Spring Cup? Wij organiseren die voor onze klanten, dus neem contact met mij op om te verkennen wat Customer Contact Company voor je kan betekenen.

Werken bij Customer Contact Company

Wij zijn voortdurend op zoek naar vakidioten binnen klantcontact. Ben je geïnteresseerd en wil je eens een kopje koffie doen op ons kantoor in Vianen of op onze boot in Lelystad? Neem contact op met één van onze vakidioten , of mail met onze HR-Topper lianne@customercontactcompany.nl . Je hoeft geen (top)zeiler te zijn, maar mag natuurlijk wel.