Kijk jij er naar uit? Terug naar die ’goede oude’ tijd? Vaker weer naar de kantoorjungle?

Eerlijk, thuiswerken heeft veel voordelen. Neem alleen al de reistijd. Maar door thuiswerken is wat mij betreft ‘werk’ ook een stuk serieuzer geworden.

Afspraken via Zoom of Teams zijn efficiënter, to the point. Dat is een voordeel. Maar er is ook minder échte interactie met de mensen met wie je samenwerkt. Minder verbinding. Minder samen lachen.

Natuurlijk, ook vanuit huis valt er wel wat te lachen. Er ontstaan situaties die je op kantoor nooit zou hebben meegemaakt. Onlangs woonde ik een sales-presentatie bij via Teams. De presentator had het scherm gedeeld met ons als potentiële klant. Hij had echter de meldingen van de chatfunctie vergeten uit te schakelen. Rechtsonder in beeld verscheen een pop-up, zichtbaar voor iedereen. ‘Hey! En? Heb je het afgelopen weekend nog wat dates gehad?’. Midden in zijn sales pitch. De blik in zijn ogen. Onbetaalbaar. We hebben er samen even smakelijk om gelachen. En het mooie is, het lachen verbindt en verbetert de sfeer.

Humor op de werkvloer is meer dan ‘alleen’ leuk. Daarover straks meer. Wist je trouwens dat het jaar tussen onze 5e en 6e verjaardag het jaar is waar in we het meest lachen? We lachen als kind dit levensjaar zo’n 400 keer per dag. Hierna neemt dit aantal af. Dat is toch zonde?

Binnen Customer Contact Company proberen we ook veel te lachen. Werkinhoudelijke grappen. Slecht getimede grappen. IJsbrekers. Goede grappen. Flauwe grappen. Alles komt voorbij. Over smaak valt zeker te twisten. Onlangs zaten we samen in een Zoom overleg. Eén collega was iets later. We spraken af dat wanneer hij ingebeld was, we zouden doen alsof we hem niet hoorden. Met bijpassende gebaren. Irma Sluis was er niets bij. De collega testte wanhopig vier headsets. Controleerde vol onbegrip alle instellingen. Twee minuten live entertainment!

Daarna was het mooi geweest. Het moet wél leuk blijven. Samen er nog even om gelachen. Je kan dit flauwe humor vinden. Persoonlijk vond ik het erg geestig. Maar hoe dan ook, we hebben samen als team lol gehad. Belangrijk. Maar waarom is dit eigenlijk zo belangrijk?

Het belang van humor en lachen op de werkvloer

Lachen is simpelweg goed voor je lichaam en geest. De vrijkomende endorfine en dopamine werken stress verlagend. Het geeft je een goed gevoel. Last van Coronakilo’s? Als je 15 minuten lacht, verbrand je maar liefst 50 calorieën. Lachen verbetert je immuunsysteem. En we weten sinds de huidige pandemie nog beter hoe belangrijk dat is.

Maar humor en lachen heeft ook een ander doel. In een onderzoek gepubliceerd in de Harvard Business Review worden de voordelen van humor op de werkvloer opgesomd:

  • Het is goed voor de moraal van medewerkers
  • Het zorgt voor relativering en ontspanning
  • Humor draagt bij aan het overbrengen van moeilijke boodschappen

Ook dr. Nale Lehmann-Willenbrock deed onderzoek naar humor op de werkvloer. Zij kwam tot de conclusie dat het een positief effect heeft op de teamprestatie. ‘Humor verbetert de sociaal-emotionele communicatie op een positieve manier. Hierbij is het belangrijk dat er echt gelachen wordt én dat het met elkaar gedeeld wordt. Humor werkt verbindend’.

Humor kan ook ingezet worden in reclame-uitingen. Volgens dr. Madelijn Strick zorgt humor ervoor dat we een bepaald product kopen. Het zet automatische en onbewuste psychologische processen in gang waardoor een merk de volgende keer een positieve emotie oproep.

Kortom, het belang van humor en lachen op de werkvloer is evident. Als Customer Contact Company besteden we er veel aandacht aan. Zo vinden we dat werken op de klantenservice en bellen naar de klantenservice leuk moet zijn!

Maar hoe pas je dat nou toe op je eigen werkdag? Wees gerust. Het goede nieuws is dat je geen komiek hoeft te zijn om een lach op de werkvloer te stimuleren.

Begin bij jezelf! Drie suggesties:

  1. Geef het goede voorbeeld! Lachen werkt aanstekelijk. Denk aan je mimiek, ga glimlachend je volgende afspraak in. Lach om een ontstane situatie. Cruciaal op een klantenservice, lachende medewerkers zorgen voor lachende klanten.
  2. Zoek een collega met hetzelfde gevoel voor humor. Bel diegene op om ‘op te laden’ en samen te lachen. Kun je écht niemand bedenken? Dan zit je misschien op de verkeerde plek! Wij van Customer Contact Company zijn altijd op zoek naar leuke ‘vakidioten’. Klik hier voor meer informatie.
  3. Neem jezelf niet te serieus. Dat doen anderen ook niet! Geintje. Heb je een fout gemaakt? Geef het toe, gebruik zelfspot. Zo valt er wat te lachen én stel je jezelf kwetsbaar op. Dit werkt aanstekelijk voor je omgeving.

Heb jij mooie voorbeelden hoe je humor inzet op het werk, dan hoor ik het graag van je om ervan te leren.

Kun je wel wat inspiratie gebruiken? Vanuit Customer Contact Company denk ik graag mee hoe we elke dag een stapje leuker kunnen maken. Ik hoor graag van je.

Jan Peter Steenbergen