
De 7 stappen voor een goede klachtenafhandeling
Mijn twee passies gastvrijheid en klachtmanagement kwamen laatst mooi samen toen wij eindelijk weer eens een date night hadden. Mijn initiële ervaringen waren slecht en toch...
10 tips uit de praktijk.
Thuiswerken is voor klantcontact centers geen vanzelfsprekendheid. Toch doen ze het, noodgedwongen door Corona, de afgelopen weken. Hoe zij met elkaar in verbinding blijven en de klanttevredenheid hoog houden? Het lijkt op balanceren op een trampoline: continu in beweging, met al je veerkracht en flexibiliteit, als leidinggevende en als medewerker. Op ieder moment klaar staan via chat, telefoon en social media en tegelijk het thuisfront draaiende houden. Het kan. En met goed resultaat, ook. Hoe?
Gek genoeg, doen veel klantcontact centers het in deze tijd goed. Dit zijn de organisaties die hun medewerkers centraal zetten en nog steeds het beste uit hen weten te halen. Door oog te hebben voor hen als medewerker, in deze uitdagende tijd. Het resultaat? We zien dat initiatieven aantoonbaar de productiviteit en medewerkertevredenheid hoog houden. En het ziekteverzuim laag.
Onze collega consultant, Hans Nieuwenweg, deelt 10 praktische voorbeelden, uit zijn huidige opdracht bij Vattenfall en van andere opdrachtgevers uit de omgeving van Customer Contact Company. Deze organisaties bereikten afgelopen periode opvallend goede resultaten.
Hans: ‘Leidinggeven op afstand, in een onzekere periode, vraagt meer energie en creativiteit en een andere wijze van communiceren. Hoe houd je de positieve vibe erin? Vanuit Customer Contact Company vinden we het altijd al belangrijk dat medewerkers hun werk elke dag een stukje beter, gemakkelijker en leuker kunnen doen. En dat geldt zeker in Corona-tijd.’
Wat ik afgelopen weken heb gezien is de enorme betrokkenheid van leidinggevenden van klantcontact centers bij hun teams. Bij Vattenfall, waar ik mijn huidige opdracht vervul, waren er hele bijzondere, menselijke, initiatieven. En die zorgden voor werkelijke verbinding. Begrip voor de medewerker, een hart onder de riem en volledige support. Zoals:
Ook bij andere klantcontact centers zien we leuke en goede initiatieven voorbijkomen:
Het contact met medewerkers is veel meer op afstand en tegelijk heel persoonlijk, zelfs kwetsbaar: je komt ineens bij je collega’s thuis en virtueel in huis- en werkkamers binnen. Je ziet hoe mensen wonen, werken, of er komt ineens een hond, kat of familielid voorbij. Contact dat op een nieuwe manier tot verbinding zorgt.
Wat we bij de contact center teams van Vattenfall maar ook bij andere klanten zien is dat het ziekteverzuim lager is dan voor Corona-tijd. En dat ondanks veel medewerkers nu de aandacht voor werk en de kinderen over de dag moeten verdelen, de productiviteit bij veel klantenservices gelijk blijft en de klanttevredenheid toeneemt.
Vanuit Customer Contact Company geloven wij (altijd al en zeker nu) dat organisaties die medewerkers centraal stellen om hun werk met passie en vakmanschap te doen, blijere medewerkers hebben en betere resultaten bereiken. Essentieel is dan ook om dit succes vast te houden.