
Zo haal je als leidinggevende klantcontact meer uit je medewerker
Je hebt een klantcontact medewerker die niet optimaal presteert. Je wilt graag dat resultaten verbeteren, meer uit je klantcontact halen. Je ziet jezelf voor de tweede...
Naast mijn werk bij Customer Contact Company heb ik een soort van tweede baan als rugby jeugdtrainer / coach van een geweldige groep speler van U16! Drie keer in de week trainen en zaterdag een wedstrijd. Het kost bakken met tijd, en om dat mogelijk te maken wring ik me regelmatig in allerlei bochten. En dat doe ik met veel plezier, want ik wil het doen, I love it! Maar waarom vind ik het zo leuk?
Ik denk dat het komt omdat het voldoet aan de belangrijke drivers van motivatie (Daniel Pink, Drive); Vakmanschap, Zingeving en Autonomie.
Ik heb me de afgelopen jaren enorm ontwikkeld in mijn rol. Rugby technisch heb ik veel opleidingen kunnen doen en heb ik een aantal geweldig ervaren rotten om me heen voor feedback. Daarnaast vraag ik mijn team vaak om input als bron voor verbetering.
Coaching technisch, ach ja, dat is misschien wel mijn dagelijkse werk, en daar ben ik erg goed in, maar nooit in uitgeleerd! Ik ben duidelijk over mijn verwachtingen, stel doelen en daag uit om meer te presteren. Ik moet een balans behouden tussen prestatie en plezier en tussen individuele aandacht en groepsdynamiek. Dat gaat me goed af.
Ik ontwikkel me dus enorm, word steeds beter en geniet daarvan. Als ik kijk naar de kwaliteit van de trainingen en begeleiding door de jaren heen ben ik echt trots op mijn groei en dat voelt gewoon goed.
Het zijn jonge mensen, in een geweldig uitdagende fase van hun leven. Energie en testosteron knalt alle kanten op, en school duwt ze vaak in het keurslijf. Op het veld zijn zij vrij, kunnen ze razen en doen waar ze blij van worden. Het geeft me veel energie en voldoening als ik een rol mag spelen in hun ontwikkeling en het wordt echt interessant en waardevol als het verder gaat dan die sport, want er gebeurt veel op en naast het veld.
Voor deze doelgroep beschik ik over een natuurlijk gezag. Geef ik ruimte geven om te ervaren en kan ik respectvol begrenzen waar nodig. Hierbij probeer ik altijd op zoek te gaan naar het mooie in het individu, want ik weet dat het er is en ik wil het zien. Daarmee handel ik vanuit vertrouwen, laat mijn spelers nadenken over hun eigen handelen en maak hen bewust van hun rol in het geheel. Zo draag ik bij en geef ik zin. En dat voedt!
Op het veld zijn wij een eigen geheel. We hebben onze eigen grappen, onze eigen rituelen, onze eigen aardigheden. Wij hebben het te doen met elkaar en ik mag dat faciliteren en gidsen. Ik pas mijn koers natuurlijk af op het beleid van de club, maar daarbinnen heb ik de ruimte en neem die ook. Ik geloof in de kracht van positiviteit. Alles wat je aandacht geeft, groeit. Als je meer aandacht hebt voor wat er mooi is en goed gaat, zal dit jou positief beïnvloeden. Daar kies ik voor en zo gedraag ik me.
Ik heb geen verantwoording of targets maar wel eigen doelen die ik maakbaar maak door het in kleine stukjes te knippen. Ik doe waar ik in geloof dat goed is, en meet mijn effect af aan het enthousiasme en plezier van de spelers. En die feedback is er, direct, en daar schakel ik op, vanuit mezelf. Die bewegingsruimte is heerlijk.
Ook binnen de aanpak van Customer Contact Company staan de drie drivers, autonomie, vakmanschap en zingeving altijd centraal. Ze vormen de basis van onze manier van werken. Dat zie ik ook terug in de manier waarop ik mijn eigen opdrachten als consultant / interimmanager invul.
Mooi besef eigenlijk dat werk en vrije tijd zo veel op elkaar lijken. Misschien hoef ik me dan ook niet meer om te kleden, scheelt weer net even wat tijd 😁