Programmamanager voor een transformatieproces in de zorg

Opdrachtgever
Zorgcoördinatie Centrum Ijsselland
Sector
Zorg
Diensten
Programma management
Projectmanagement
Contactanalyse
De case
De acute zorg staat voor een grote uitdaging waarbij een stijging in acute zorgvragen door een vergrijzende populatie onvermijdelijk lijkt. Om alsnog alle patiënten zo goed en snel mogelijk te kunnen helpen, is de regionale organisatievorm Zorgcoördinatie Centrum IJsselland in leven geroepen waarin alle ketenpartners in de acute zorg slimmer gaan samenwerken. Een belangrijk onderdeel van deze opdracht was de ondersteuning van de stuurgroep en bestuurders van verschillende ketenpartners bij ideevorming over de verdere invulling en ontwikkeling (transformatieplan) van het Zorgcoördinatie Centrum.
De opdrachtgever
Het Zorgcoördinatie Centrum (ZCC) IJsselland is een regionale organisatievorm in ontwikkeling. In het ZCC werken alle ketenpartners in de acute (spoed)zorg slimmer samen om de juiste zorg op de juiste plek door de juiste zorgprofessional te bieden. De ketenpartners in deze samenwerking zijn onder andere: de ambulance, huisartsenpost, GGZ en wijkverpleging.
De situatie
Omdat dit een relatief nieuwe vorm van samenwerken is tussen meerdere organisaties, is er behoefte aan programmamanagement om bij de verdere ontwikkeling van het ZCC te ondersteunen. Ook voor de patiënt biedt het voordelen als er één centrale plek is waar ze terecht kunnen voor de best passende zorg en niet zelf op zoek moeten naar de beste zorgverlener voor hun zorgvraag.
Onze aanpak
Wij hebben een programmamanager geleverd met ruime ervaring in complexe organisatievormen op plekken waar massaal contact plaatsvindt met patiënten, burgers en klanten. Daarnaast hielpen we bij opdoen van inspiratie en het komen tot een gezamenlijk begrip van doelen, timing en bepalen prioriteit van projecten en de inhoud daarvan. Dit alles komt samen in het opstellen van een transformatieplan voor 2025 tot en met 2027.
In onze aanpak zijn we niet alleen bezig met het begeleiden van bestuurders. We hebben juist ook gezorgd dat de medewerkers en andere projectleiders betrokken werden. Waar de eerste opdracht was om te ondersteunen bij het opstellen van het transformatieplan, hebben wij ervoor gezorgd dat parallel de uitvoering van een aantal initiatieven al opgestart kon worden.
We zijn ervan overtuigd dat mensen de sleutelfactor vormen bij het succesvol implementeren van projecten en ook in deze opdracht hebben we het ‘samen’ doen centraal gezet. Dit zorgt ervoor dat initiatieven ook echt worden omarmd door de werknemers die het verschil kunnen maken in de uitvoering.
De uitdagingen
- Druk op acute zorg
- Patiënt ontzorgen
- Nieuwe complexe samenwerkingsvorm
- Meerdere organisaties met eigen werkwijzen
Wat we voor het Zorgcoördinatie Centrum deden
Omdat tijdens het opstellen van het transformatieplan en verdere uitwerking van samenwerking in het ZCC ook ruimte lag om een aantal projecten te starten, is naast de programmamanager ook een projectmanager gestart om hiermee aan de slag te gaan.
In deze rol is gewerkt aan meerdere projecten die bijdragen aan het doel van de samenwerking, de juiste zorg op het juiste moment door de juiste zorgverlener.
Projecten, o.a.:
- Het verzamelen en delen van inzichten met alle partijen over contact en doorverwijzingen naar andere zorgverleners.
- In kaart brengen op welke zorgpaden een andere zorgverlener beter passendere zorg kan bieden.
- Het implementeren van een pilot om samen te werken bij het aannemen van de spoedlijn om patiënten sneller te kunnen helpen en elkaar te ondersteunen.
In deze opdracht hebben wij onze expertise op contact meegenomen naar de complexe acute zorg-omgeving. Waar het ZCC graag de patiënt de meest passende zorg wilde bieden, hadden ze weinig inzichten met welke aanpassingen ze de grootste impact zouden kunnen behalen. Oftewel waar zit de potentie voor verbetering?
Wij hebben bij alle vier de subregio’s een ‘potentieel meting’ uitgevoerd waar experts uit de spoedzorg zoals triagisten, meldkamercentralisten, ggz- en wijkverpleegkundigen, een grote hoeveelheid gesprekken hebben nageluisterd om te kijken in welke gevallen er potentie was voor beter passende zorg.
Deze inzichten zijn later gebruikt als input voor projecten die geprioriteerd zijn in het transformatieplan.
To provide the best experiences, we and our partners use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us and our partners to process personal data such as browsing behavior or unique IDs on this site and show (non-) personalized ads. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Click below to consent to the above or make granular choices. Your choices will be applied to this site only. You can change your settings at any time, including withdrawing your consent, by using the toggles on the Cookie Policy, or by clicking on the manage consent button at the bottom of the screen.