Rabobank wil klantcontact op 16 locaties centraliseren

Een nieuw gevormde klantenservice ondersteunen om een 9+ klantervaring te halen.
Rabobank 001
Opdrachtgever

Rabobank

Sector

Financiële sector

Diensten

Interim management
People management
Besturing
Trainingen

Vragen?

Stel ze aan Anke Lutz

e-mail: [email protected]

De case

De Rabobank heeft besloten om het klantcontact te centraliseren op 16 locaties in Nederland. Daarnaast heeft de bank de ambitie om alle klanten een 9+ ervaring te geven. Werk aan de winkel dus, om alle medewerkers van de nieuw gevormde klantenservice te ondersteunen in hun vakmanschap om dit te waar te maken.

De situatie

De keuze voor het centraliseren van het klantcontact had veel gevolgen voor de medewerkers. Ruim 80% van hen moest naar een andere stad om te gaan werken en op den duur help je niet alleen maar klanten van je “eigen” Rabobank, maar sta je alle klanten van de Rabobank uit heel Nederland te woord.

Onze aanpak

De eerste stap was het trainen van alle teamleiders, managers en het MT. Hiervoor is de training “Meesters in Vakmanschap” ingezet. Deze bestaat uit: contactcenter de basis, het vaststellen en besturen van KPI’s, individuele performance coaching en actiegerichte team coaching. Vervolgens gingen we aan de slag om een uniforme werkwijze vast te stellen. Elke lokale bank had namelijk een eigen werkwijze.

Het ging om 16 locaties met ruim 3.000 medewerkers binnen de Klantenservice van de Rabobank. Samen met een team van contactcenterspecialisten met operationele ervaring en de medewerkers, gingen we op zoek naar de best practice. Na het vaststellen van de nieuwe uniforme werkwijze implementeerden we deze samen met het management.

Om de 16 locaties met een hoop nieuwe medewerkers mee te nemen in de nieuwe werkwijze hebben we vier locatiemanagers geleverd. Deze managers brachten eerst alles op orde op de “eigen” locaties en zijn daarna als buddy’s aan de slag gegaan met de andere locatiemanagers, met als doel: “voordoen – samen doen – zelf doen”.

De uitdagingen

  • Van lokaal naar landelijk werken
  • Grote verandering voor medewerkers
  • De klant mag geen hinder ondervinden van verandering
  • Kennis en ervaring over klantcontact mist bij management
  • Behoefte aan betere besturing van de organisatie
Vragen?

Stel ze aan Anke Lutz

e-mail: [email protected]

Deel deze case
3000
medewerkers
16
locaties
4
interim locatiemanagers via Customer Contact Company

Wat we voor Rabobank deden

Aansturing van een 8-tal service gerelateerde projecten waarmee de basis is gelegd voor een excellente dienstverlening binnen de Serviceafdeling van Financieel Logistiek. Customer Contact Company organiseerde de basis op het gebied van: Workforce Management, uniform werken door inrichting en gebruik van Kennisbank, kwaliteitsmeting en het borgen hiervan, en inrichting van Speciale Care voor de Grootzakelijke klanten. Het resultaat: een stijging van de algehele klanttevredenheid.

Aansturing Expert & Support afdeling met de onderdelen: Procesmanagement, Kennismanagement, Workflowmanagement, Riscomanagement, Rapportage & Analyse.

Naast het managen van de afdeling hadden we extra aandacht voor de risico’s.
Binnen 3 maanden alle processen op risico’s gescreend en daar waar nodig geactualiseerd.