Van 0 naar 140 fte in 3 maanden voor ABN AMRO

Opdrachtgever
ABN AMRO
Sector
Financiële sector
Diensten
Interim management
Advies & Consultancy
Operationeel management
De case
Begin 2020 stond ABN AMRO voor de uitdaging om alle particuliere klanten te identificeren vanwege de Wwft, de wet die onder andere witwassen moet voorkomen. Voor dit project: ‘Ken-je-klant’, moest in 3 maanden een nieuwe afdeling van 140 fte worden opgezet en daarna worden aangestuurd.
De situatie
Het project ‘Ken-je-klant’ was een flinke klus, waarvoor nog geen processen waren ingericht en geen gebruik gemaakt kon worden van de reguliere klantenservice. Het opzetten van de nieuwe afdeling omvatte alles; van het inrichten van processen tot het opzetten van een WFM-afdeling en de werving en selectie van alle nieuwe medewerkers en teammanagers.
Vlak voordat het project startte was de lockdown vanwege Corona in Nederland ingegaan. Dat maakte dat alle voorbereidingen en ook de uitvoering virtueel heeft moeten plaatsvinden: een extra uitdaging.
Onze aanpak
Gelukkig konden we putten uit eerdere opgedane ervaring met het in korte tijd bouwen van een contactcenter bij onder andere Vodafone en T-Mobile. Een belangrijke succesfactor was dat er een kern van ervaren interne projectmanagers binnen ABN AMRO beschikbaar was. Hoewel de lockdown in Nederland vanwege Corona een extra uitdaging bracht, bleek het in de praktijk ook een kans. Veel mensen in bijvoorbeeld de horeca raakten hun baan(zekerheid) kwijt. Zo kwamen er klantgerichte mensen beschikbaar op de arbeidsmarkt die voor dit project ingezet konden worden.
Na 9 maanden was een groot gedeelte van de klantbase geïdentificeerd. Daarna is ‘ken-je-’klant’ in de bestaande afdelingen en processen ingebed.
De uitdagingen
- Opzetten nieuw proces ‘ken-je-klant’
- Van 0 naar 140fte in 3 maanden
- Lockdown i.v.m. Corona
van de inbound-geprekken binnen 80 sec opgenomen
van de tijdelijke medewerkers ingestroomd op reguliere functies
digitale onboarding
Wat we voor ABN AMRO deden
Na het project ‘Ken je klant’ hebben wij nog ruim anderhalf jaar een interim-locatie- en implementatiemanager geleverd voor ABN AMRO in Breda.
ABN AMRO wilde de klant in staat stellen zelf online een afspraak te maken met een hypotheekadviseur. Hierdoor was er behoefte aan capaciteitsmanagement op de advieslijn. Lees hier meer.
To provide the best experiences, we and our partners use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us and our partners to process personal data such as browsing behavior or unique IDs on this site and show (non-) personalized ads. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Click below to consent to the above or make granular choices. Your choices will be applied to this site only. You can change your settings at any time, including withdrawing your consent, by using the toggles on the Cookie Policy, or by clicking on the manage consent button at the bottom of the screen.